Title Image

Franklin Method

De Franklin Method

De Franklin Method heeft zijn roots in de Ideokinesis, dat is een benadering voor het verbeteren van de houding, uitlijning en vloeiendheid van bewegingen door middel van gestructureerde geleide beeldspraak die gebruik maakt van metaforen, zoals het visualiseren van een voorwerp dat in een specifieke richting langs verschillende spiergroepen in het lichaam beweegt, terwijl men volledig stil ligt.

“What we expect to a certain degree defines the outcome”

– Franklin –

Beweging begrijpen en verbeteren

De Franklin Methodiek verbreedt zich op de traditionele ideokenisis met moderne biomechanica, een stuk psychologie en de opname van het systeem van het lichaam. Het is een benadering om beweging te begrijpen en te verbeteren door het volledige lichaams- en geest-spectrum te gebruiken. Er wordt gefocust op hoe het lichaam is gemaakt om te functioneren en hoe dat kan worden belichaamd en verbeterd met behulp van dynamische beelden.

De 3 onderwerpen

De Franklin Method heeft 3 onderwerpen die van groot belang zijn:

 

  • Body awareness (bone rhythms): de natuurlijke interactie van de botten. Je lichaam is ontworpen om te bewegen op basis van biomechanica en evolutie. Dat houdt in dat er bewust efficiënte en veilige bewegingen gemaakt moeten worden door de driedimensionale spiraalvormige manier van samenwerken tussen botten, zodat kracht het meest efficiënt te absorberen en produceren is. Hierin speelt lichaamsbewustwording de hoofdrol.

 

  • Imaginary (dynamische neurocognitieve beeldspraak): het gedisciplineerde gebruik van de verbinding tussen lichaam en geest om het vermogen om te bewegen te verbeteren. Hierbij gebruiken we wat de wetenschap bevestigd heeft, namelijk dat de interactie tussen lichaam en geest vanuit beide richtingen geactiveerd kan worden: de geest stuurt signalen naar het lichaam in de vorm van verschillende soorten beelden (bijvoorbeeld anatomisch, metaforisch en motiverend) en het lichaam geeft aan de geest (hersenen) zijn huidige toestand door. De proprioceptie kan dan weer verbeterd worden door het geven van een opzettelijke (bewuste) prikkel, zoals een weloverwogen aanraking of iets dergelijks. Op deze manier is er een wisselwerking tussen lichaam en geest.

 

  • Pedagogiek: de manier waarop de Franklin Methodiek bijgebracht wordt. Het gaat niet om het leren van informatie, maar om het goed aanleren van het uitvoeren van de methode. Het stuk “inzicht krijgen”, is daarbij heel erg belangrijk, zodat je zelf bewust aan de slag kan op de manier waarvoor het bedoeld is.

De voordelen

Tijdens de lessen pas ik de Franklin Methodiek toe en dat heeft meerdere voordelen: het reduceert blessurerisico, maakt bewegingen efficiënter, geeft meer plezier en een goed gevoel, en het zorgt voor zowel geestelijke als lichamelijke ontspanning, waardoor het rijden beter gaat.

 

Ik vind het dan ook belangrijk dat er aan het begin van elke les aandacht besteed wordt aan de bewustwording van je lichaam, je kan namelijk alleen iets veranderen als je er bewust van bent dat het er is. Er worden oefeningen gedaan -zowel rek- en strekoefeningen, als ademhalingsoefeningen- om je spieren wat op te rekken en de (onbewuste) spanning uit je lichaam te krijgen.
Een voorbeeld daarvan (imaginary), is het inbeelden dat je schouders opblaasbare zwemvesten zijn met een ventiel erop. Je blaast die op (ademt in en trekt je schouders op) en laat ze leeglopen (ademt uit en laat je schouders “vallen”).
Hierdoor zul je merken dat je lichaam een stuk meer ontspannen en los wordt. Het zijn niet alleen je schouders waaraan je dat merkt, de oefeningen hebben effect op je hele lichaam, want alles staat in verbinding met elkaar.

Geen goed of fout

Welke voordelen en inzichten iemand krijgt van de oefening(en), is per persoon verschillend, maar er is geen goed of fout!

 

Naast het stukje ver- en inbeelding, gebruik ik ook de Franklin balls en banden om voor bewustwording te zorgen. Door de druk en aanraking die de ballen en banden geven, word je bewust van dat deel van het lichaam en zullen de spieren daar opgerekt worden, wat voor een betere houding zorgt.

 

Er zijn verschillende soorten banden en verschillende soorten en vormen ballen die gebruikt kunnen worden en elk heeft dan ook zijn eigen functie. Ze kunnen op verschillende plekken op het lichaam ingezet worden, zoals de benen, zitbeenknobbels, heupen, rug, schouders en armen. Afhankelijk van de plek waar de ballen en banden ingezet worden, kan de houding verbeteren op gebied van rechtheid, maar ook het stilhouden van bijvoorbeeld je handen of benen, waardoor je met het paard mee kan bewegen, in plaats van hem/haar tegen te werken.

 

Je moet de Franklin Method met de ballen, banden, bewustwording, in-/verbeelding en de proprioceptie echt op de goede manier beleven voordat je door kan hebben hoeveel je eraan hebt.
Door de opleiding die ik ervoor gedaan heb, de Franklin Method Equestrian, kan ik je op de goede manier begeleiden. Plan dus vooral een les in, of doe mee aan een van de Franklin Method workshops die ik maandelijks organiseer als je benieuwd geworden bent, of als je het allemaal nog wat vaag vindt klinken en je het wilt uitproberen!

Wil je aan de slag met jezelf?